W tym roku planujesz wyjątkowe wakacje na dwóch kółkach po całej Europie? A może wybierasz się w odległą podróż do dalekiej Azji? Jedyne co Cię jeszcze trochę stresuje to transport roweru samolotem?
W głowie masz tyle pytań. Czy transport roweru samolotem jest bezpieczny? Jak przygotować pojazd? Jaki bilet kupić? Jakie sprawy trzeba załatwić i w jakiej kolejności? Tego wszystkiego dowiesz się z tego artykułu. Sprawdź, jak się przygotować, żeby podróż przebiegła bez problemów.
W jakich liniach lotniczych przewieziesz rower samolotem?
Przewóz roweru samolotem jest możliwy w wielu liniach lotniczych. Oto zasady panujące w tych najpopularniejszych.
Przewóz roweru w LOT-cie
Rower może być przewożony jako bagaż rejestrowany, jeśli jego waga nie przekracza 23 kg, a suma wymiarów nie przekracza 158 cm. W przeciwnym razie jest traktowany jako bagaż sportowy. Opłaty zaczynają się od 200 zł za loty międzynarodowe w Europie i 400 zł za loty międzykontynentalne.
Ryanair
Rower jest traktowany jako sprzęt sportowy i wymaga dodatkowej opłaty. Maksymalna waga paczki to 30 kg. Cena za przewóz wynosi od 60 euro przy rezerwacji online i 75 euro, gdy zostanie dodana w późniejszym terminie.
Wizz Air
Rower musi być zapakowany w pokrowiec podróżny. Waga pakunku nie może przekraczać 32 kg. Opłata wynosi około 65 euro za trasę w jedną stronę. Należy spuścić powietrze z opon i amortyzacji.
Lufthansa
Rower można przewozić jako bagaż rejestrowany, jeśli jego masa nie przekracza 23 kg. Opłata wynosi od 50 do 100 euro w zależności od trasy.
EasyJet
Rower należy nadać jako bagaż sportowy, musi być opakowany w torbę lub walizkę. Koszt wynosi od 49 do 63 euro, w zależności od trasy i sezonu.
Emirates
Rower można nadać jako bagaż sportowy, jeśli jego waga nie przekracza 23 lub 32 kg, w zależności od klasy biletu. Większy limit dotyczy klasy biznes. Za każdy kilogram nadbagażu doliczane są opłaty na lotnisku.
Jak przewieźć rower samolotem? Zasady
Każda linia lotnicza ma swoje własne zasady dotyczące przewozu rowerów. Co więcej, od czasu do czasu je zmieniają. W niektórych małych samolotach nie ma możliwości przewozu takiego pakunku. Za każdym razem przeczytaj politykę bagażową danej firmy.
Wchodząc na stronę linii lotniczej, szukaj zakładki dotyczącej bagażu specjalnego lub sprzętu sportowego. Często te informacje często są ukryte w sekcji Pomoc lub FAQ. Jeśli nie możesz znaleźć interesujących Cię informacji, zadzwoń do obsługi klienta.
Każda linia wymaga, żeby rower był odpowiednio spakowany. Zgodnie z polityką najpopularniejszych przewoźników musisz zdjąć pedały, obrócić lub zdemontować kierownicę i spuścić powietrze z opon.
Limity wagowe wynoszą od 23 kg do 32 kg. Nie możesz przewozić pakunków cięższych niż 32 kg ze względu na regulacje dotyczące pracy bagażowych. Jeśli Twój rower razem z walizką/kartonem waży więcej, może podróżować tylko lotem cargo.
Rezerwację miejsca w luku dla roweru najlepiej zrobić jak najwcześniej. Może to być podczas kupowania biletu online lub w późniejszym terminie. Zrób to więcej niż 48 godzin przed wylotem, żeby mieć pewność, że uda Ci się przewieźć duży pakunek.
Jeśli zdecydujesz się nadać pojazd już na lotnisku, może się okazać, że nie ma miejsca w samolocie. A nawet jeśli się znajdzie, zostaniesz poproszony o uiszczenie nawet kilkukrotnie wyższej kwoty.
Jak przygotować rower do transportu samolotem?
Pakowanie roweru zacznij od kierownicy. Obróć ją o 90 stopni lub całkowicie zdejmij, żeby zmniejszyć rozmiar pakunku. Odkręć pedały i zapakuj je osobno w folię bąbelkową. W ten sposób nie zarysują innych części. W niektórych sytuacjach trzeba też zdjąć przednie i tylne koło.
Łańcuch i przerzutki wymagają dodatkowej ochrony. Owiń je folią bąbelkową lub pianką ochronną. Brzegi pakunku wyłóż styropianem. Zapobiegniesz przypadkowemu uderzeniu w czasie transportu.
Najtańszym sposobem na spakowanie roweru jest karton. Często to całkowicie darmowe rozwiązanie – możesz poprosić o przysługę w sklepie rowerowym. Ucieszą się, jeśli zalegają im stare pakunki, które i tak musieliby oddać na makulaturę. Jeśli nie masz takiej opcji, spróbuj trwale skleić ze sobą mniejsze kartony.
Jeśli planujesz częstsze podróże z rowerem, dla dodatkowej ochrony zainwestuj w materiałowy pokrowiec.
Najlepszą, choć równocześnie najdroższą opcją, jest twarda walizka rowerowa. Taki bagaż daje najwyższy poziom ochrony. Po przyleceniu na miejsce ułatwia transport roweru do hotelu, jeśli nie planujesz od razu na niego wskakiwać.
Na pudełku lub torbie umieść swoje imię, nazwisko i numer telefonu. W razie zgubienia bagażu będzie jasne, do kogo on należy. Przylep naklejkę z napisem FRAGILE i strzałką wskazującą, w którą stronę powinien być postawiony bagaż.
Przeczytaj, jak przygotować rower do długiej podróży.
Ile kosztuje przewóz roweru samolotem?
Niektóre linie pozwalają przewieźć rower w ramach standardowego bagażu rejestrowanego. Większość przewoźników nalicza jednak dodatkowe opłaty.
LOT za przewóz roweru na trasach międzynarodowych w Europie pobiera 200 zł, a na lotach międzykontynentalnych 400 zł. W tanich liniach, jak Ryanair czy Wizz Air, opłaty wahają się od 60 do 70 euro, w zależności od tego, kiedy dokonasz rezerwacji.
Czy warto ubezpieczyć rower przed podróżą samolotem?
Przewóz roweru samolotem niesie ryzyko jego uszkodzenia lub zagubienia. Zabezpiecz się przed taką sytuacją, żeby nie mieć zepsutych wakacji. W razie kłopotów polisa ubezpieczeniowa pokryje koszty naprawy lub zakupu nowego sprzętu.
Upewnij się, że polisa obejmuje uszkodzenia i kradzież. Maksymalna kwota odszkodowania powinna odpowiadać wartości twojego roweru. Jeśli podróżujesz za granicę, upewnij się, że twoje ubezpieczenie działa również poza Polską.
Sprawdź wszystkie wyłączenia i ograniczenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. W ten sposób unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek, np. braku odszkodowania w przypadku kradzieży bez śladów włamania.
Zobacz, jak zabezpieczyć rower podczas wakacyjnych podróży.
Gdzie odebrać rower na lotnisku?
Rower zazwyczaj nie trafia na standardową taśmę bagażową. Odbiera się go w sekcji bagażu specjalnego lub ponadwymiarowego. Na większości lotnisk są to wyznaczone stanowiska, znajdujące się w pobliżu tradycyjnych taśm.
Po odebraniu roweru, od razu sprawdź stan opakowania. Jak najszybciej skontroluj stan techniczny pojazdu: ramę, koła, kierownicę, łańcuch i przerzutki. Upewnij się, że nie ma wgnieceń, pęknięć i zadrapań.
Jeśli je znajdziesz, zgłoś od razu nieprawidłowości w punkcie obsługi bagażu. Pracownik da Ci do wypełnienia protokół PIR. Wypełnij go i zrób pełną dokumentację zdjęciową. Ułatwi to późniejszą reklamację. Musisz też złożyć pisemną reklamację do linii lotniczej. Masz na to zazwyczaj 7 dni (w przypadku uszkodzeń) lub 21 dni (w przypadku zgubienia bagażu).
Czy można przewozić rower elektryczny samolotem?
Akumulatory litowo-jonowe, ze względu na ryzyko zapłonu, są uważane za niebezpieczne. Zgodnie z przepisami IATA, organizacji kształtującej procedury lotnicze, akumulatory o pojemności powyżej 100 Wh nie mogą być przewożone w bagażu rejestrowanym. Rower elektryczny z dużym akumulatorem nie spełnia tych wymogów.
Alternatywy dla przewozu roweru samolotem
Transport roweru samolotem to nie jedyna opcja. Nie musisz rezygnować z dwóch kółek, tylko dlatego, że przeraża Cię logistyka całego przedsięwzięcia lub jeździsz na elektryku. Możesz wypożyczyć pojazd na miejscu. Spróbuj zrobić to online, jeszcze przed przylotem. Dużo firm oferuje wtedy spore zniżki.
Możesz również wysłać rower kurierem przed podróżą. Pojazd będzie na Ciebie czekał w docelowej lokalizacji. Z tej opcji najłatwiej skorzystać, jeśli znasz kogoś na miejscu lub odpowiednio dogadasz się z hotelem. Ceny za przesłanie dwóch kółek zaczynają się od 80 zł i zależą od odległości i wymiarów paczki.
Pamiętaj, żeby jeszcze w domu ściągnąć najlepsze aplikacje rowerowe na wakacje.