Blog, Podróże, Transport

Sprawdź, jakim samolotem lecisz, czyli czym różni się Boeing od Airbusa?

jak odróżnić airbus od boeinga

Stoisz na lotnisku, patrzysz przez okno i widzisz… samoloty? A może wręcz przeciwnie – wiesz, że na płycie stoją Airbusy A320, Boeingi 777 i Bombardiery Q400? Jeśli ich jeszcze nie widzisz – nie przejmuj się – sprawdź, czym różni się Boeing od Airbusa.

Każdy początkujący aviation geek uczy się rozpoznawać najczęściej spotykane samoloty. Co prawda odgadywanie modelu po śladzie, który pozostawia na niebie, to sztuka zarezerwowana dla nielicznych, ale przypisywanie nazw do stojących na płycie lotniska maszyn wcale nie jest takie trudne, jakby się wydawało.

Jak odróżnić Boeinga od Airbusa?

Choć na świecie spotkać można samoloty komercyjne wielu producentów (np. Embraery, Bombardiery, Tupolewy), na europejskim niebie królują Boeingi i Airbusy. W użyciu są różne modele, dostosowane do potrzeb przewoźnika i długości trasy. Najpopularniejsze maszyny to m.in. Boeing 737, Boeing 787 Dreamliner, Boeing 747 Jumbo, Airbusy z rodziny A320, dwupokładowy A380 Superjumbo i nowoczesny A350.

Zanim zdobędziesz umiejętność rozpoznawania dokładnego modelu samolotu, możesz zaskoczyć znajomych, odróżniając Boeinga od Airbusa. Maszyny obu firm różnią się kilkoma detalami:

  • kształtem okien w kokpicie – dół okien u Boeinga jest kanciasty, a u Airbusa prosty;
  • kształtem nosa – spiczasty w Boeingach i zaokrąglony w Airbusach;
  • kształtem ogona – Boeingi mają widelec, co daje efekt „załamania” (przejścia pod kątem w przedniej części), a u Airbusów ogon jest równy;
  • kształt silników – u Airbusów są okrągłe, u Boeingów – spłaszczone u dołu;
  • dysza APU (elektrownia pomocnicza zlokalizowana za ogonem) – u Airbusów jest wydłużona, a u Boeingów – skrócona.

Jeśli zainteresujesz się tematem, z pewnością zaczniesz zauważać również bardziej subtelne różnice. Czas poznać najważniejsze modele Boeinga i Airbusa, ale zanim to nastąpi, odpowiedz sobie na ważne pytanie…

Czym różnią się samoloty wąsko- i szerokokadłubowe?

Jeśli do tej pory latałeś tylko po Europie, prawdopodobnie miałeś do czynienia jedynie z samolotami wąskokadłubowymi. Te maszyny mają mniejsze rozmiary, dwa silniki i mogą przyjąć na pokład około 200 pasażerów. Wykorzystuje się je najczęściej na krótszych trasach (short-haul lub mid-haul), ale niektóre linie używają ich do lotów z Europy za ocean. W środku znajdziesz tylko jedno przejście między fotelami (aisle) i zazwyczaj po dwa lub trzy fotele w rzędzie. 

Samoloty szerokokadłubowe latają na długich lub bardzo popularnych trasach. Mogą mieć dwa albo cztery silniki. Są zdecydowanie większe (dłuższe i szersze). Mają dwa przejścia pomiędzy fotelami, a ich układ siedzeń zależy od typu maszyny (najpopularniejsze to trzy-cztery-trzy lub trzy-trzy-trzy).

Najpopularniejsze modele samolotów

Przyjrzyj się najczęściej używanym modelom Boeinga w porównaniu do ich odpowiedników francuskiego producenta.

boeing 737 vs airbus a320 boeing 737 czy airbus a320

Boeing 737-800 i Airbus 320

Boeinga 737 nie trzeba specjalnie przedstawiać żadnemu miłośnikowi taniego latania. To właśnie te wąskokadłubowe samoloty ma w swojej flocie Ryanair (a także wiele innych firm, np. Easyjet, LOT czy American Airlines). Konfiguracja siedzeń zależy od linii lotniczej i liczby klas, zazwyczaj jest to od 150 do 200 foteli. Maksymalny zasięg maszyny to 5 765 km.

Airbusami z rodziny A320 (m.in. A319, A320 i A321) może pochwalić się np. Wizzair. Najbardziej podobnym samolotem do Boeinga 737-800 jest właśnie A320. Mają one zbliżone wymiary, zasięg i liczbę siedzeń. Model należący do francuskiego producenta wprowadził innowację na rynku lotniczym – układ sterowania lotem fly-by-wire (czyli elektroniczny system sterowania maszyną).

Boeinga 737-800 i Airbusa A320 łatwo odróżnić od siebie, zwłaszcza gdy stoją na sąsiadujących stanowiskach. Duma amerykańskiego koncernu ma nieco spiczasty nos, lekko ścięte okna kokpitu i wydłużone, stojące końcówki skrzydeł. Francuska maszyna charakteryzuje się zaokrąglonym nosem, prostymi krawędziami okien i końcówkami skrzydeł w kształcie litery V.

boeing 747 czy a380 airbus a380 czy boeing 747

Boeing 747 i Airbus A380

Boeing 747 (Jumbo) i Airbus A380 (Superjumbo) to dwa giganty, z których jeden odchodzi powoli w zapomnienie, a drugi walczy o przetrwanie w czasach wysokich opłat paliwowych i regulacji chroniących klimat. Oba są wykorzystywane raczej na długich trasach, które wymagają transportu wielu pasażerów. Ich zasięg wynosi do 15 000 km.

Typowy układ siedzeń w Boeingu 747 (trzy klasy) pozwala na transport 416 pasażerów (maksymalnie 524). W A380 jednocześnie podróżuje zazwyczaj 525 osób, ale istnieje możliwość przewozu nawet 858 ludzi. Oba samoloty mają cztery silniki (po dwa z każdej strony) i podwójny pokład.

Górny pokład w Boeingu 747 jest znacznie krótszy niż dolny (zazwyczaj linie lotnicze umiejscawiają tam jedynie kilka rzędów klasy premium), dlatego też samolot ma charakterystyczny „garb”. W A380 upper-deck, choć nieco węższy i skrócony, prawie pokrywa się z dołem maszyny. Ta różnica w zasadzie wystarczy, aby już na pierwszy rzut oka rozróżnić oba modele od siebie. Ponadto dzieło francuskiego producenta waży znacznie więcej i ma większą rozpiętość skrzydeł.

Boeing 787 i Airbus A350

Boeing 787 Dreamliner i Airbus A350 to jedne z najnowszych maszyn na rynku lotniczym. Są znacznie cichsze i przyjazne środowisku niż ich starsi kuzyni. Oba samoloty mają szerokie kadłuby i mogą pokonywać duże odległości. Ich zasięg zależy od konkretnego modelu, w przypadku Amerykanina jest to maksymalnie 15 750 km, a Francuza – 17 600 km.

Dreamliner przewozi zazwyczaj od 250 do 290 pasażerów. Maszyna ta lata m.in. w barwach Lot-u, British Airways czy Enter Air. W A350 podróżuje zazwyczaj 300-410 osób. Nowoczesnym modelem w swojej flocie mogą się poszczycić światowi liderzy: Qatar Airways, Singapore Airlines i Cathay Pacific.

A350 najłatwiej rozpoznasz, patrząc od przodu, na okna kokpitu. Samolot wygląda, jakby miał nałożoną maskę do spania; trudno powiedzieć, ile ma dokładnie okien. Inaczej jest w przypadku B787, gdzie wyraźnie widzimy 4 szyby. Można również kierować się kształtem końcówek skrzydeł – u Airbusa są płynnie wygięte do góry, a u Boeinga tym razem nie ma żadnych wygięć – po prostu unoszą się lekko ku górze.

Plane-spotting

Umiejętność odróżniania 6 modeli samolotów opisanych w tym artykule to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Aby zostać profesjonalnym plane-spotterem, przydałoby się jeszcze poznać różnice pomiędzy innymi flagowymi modelami Boeinga i Airbusa (np. B777, B767, A340 czy A321), a także maszynami innych producentów. Do dzieła!

 

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *