Blog, Podr├│┼╝e, Transport

Sprawd┼║, jakim samolotem lecisz, czyli czym r├│┼╝ni si─Ö Boeing od Airbusa?

jak odr├│┼╝ni─ç airbus od boeinga

Stoisz na lotnisku, patrzysz przez okno i widziszÔÇŽ samoloty? A mo┼╝e wr─Öcz przeciwnie ÔÇô wiesz, ┼╝e na p┼éycie stoj─ů Airbusy A320, Boeingi 777 i Bombardiery Q400? Je┼Ťli ich jeszcze nie widzisz ÔÇô nie przejmuj si─Ö ÔÇô sprawd┼║, czym r├│┼╝ni si─Ö Boeing od Airbusa.

Ka┼╝dy pocz─ůtkuj─ůcy aviation geek uczy si─Ö rozpoznawa─ç najcz─Ö┼Ťciej spotykane samoloty. Co prawda odgadywanie modelu po ┼Ťladzie, kt├│ry pozostawia na niebie, to sztuka zarezerwowana dla nielicznych, ale przypisywanie nazw do stoj─ůcych na p┼éycie lotniska maszyn wcale nie jest takie trudne, jakby si─Ö wydawa┼éo.

Jak odr├│┼╝ni─ç Boeinga od Airbusa?

Cho─ç na ┼Ťwiecie spotka─ç mo┼╝na samoloty komercyjne wielu producent├│w (np. Embraery, Bombardiery, Tupolewy), na europejskim niebie kr├│luj─ů Boeingi i Airbusy. W u┼╝yciu s─ů r├│┼╝ne modele, dostosowane do potrzeb przewo┼║nika i d┼éugo┼Ťci trasy. Najpopularniejsze maszyny to m.in. Boeing 737, Boeing 787 Dreamliner, Boeing 747 Jumbo, Airbusy z rodziny A320, dwupok┼éadowy A380 Superjumbo i nowoczesny A350.

Zanim zdob─Ödziesz umiej─Ötno┼Ť─ç rozpoznawania dok┼éadnego modelu samolotu, mo┼╝esz zaskoczy─ç znajomych, odr├│┼╝niaj─ůc Boeinga od Airbusa. Maszyny obu firm r├│┼╝ni─ů si─Ö kilkoma detalami:

  • kszta┼étem okien w kokpicie ÔÇô d├│┼é okien u Boeinga jest kanciasty, a u Airbusa prosty;
  • kszta┼étem nosa ÔÇô spiczasty w Boeingach i zaokr─ůglony w Airbusach;
  • kszta┼étem ogona ÔÇô Boeingi maj─ů widelec, co daje efekt ÔÇ×za┼éamaniaÔÇŁ (przej┼Ťcia pod k─ůtem w przedniej cz─Ö┼Ťci), a u Airbus├│w ogon jest r├│wny;
  • kszta┼ét silnik├│w ÔÇô u Airbus├│w s─ů okr─ůg┼ée, u Boeing├│w ÔÇô sp┼éaszczone u do┼éu;
  • dysza APU (elektrownia pomocnicza zlokalizowana za ogonem) ÔÇô u Airbus├│w jest wyd┼éu┼╝ona, a u Boeing├│w ÔÇô skr├│cona.

Je┼Ťli zainteresujesz si─Ö tematem, z pewno┼Ťci─ů zaczniesz zauwa┼╝a─ç r├│wnie┼╝ bardziej subtelne r├│┼╝nice. Czas pozna─ç najwa┼╝niejsze modele Boeinga i Airbusa, ale zanim to nast─ůpi, odpowiedz sobie na wa┼╝ne pytanieÔÇŽ

Czym r├│┼╝ni─ů si─Ö samoloty w─ůsko- i szerokokad┼éubowe?

Je┼Ťli do tej pory lata┼ée┼Ť tylko po Europie, prawdopodobnie mia┼ée┼Ť do czynienia jedynie z samolotami w─ůskokad┼éubowymi. Te maszyny maj─ů mniejsze rozmiary, dwa silniki i mog─ů przyj─ů─ç na pok┼éad oko┼éo 200 pasa┼╝er├│w. Wykorzystuje si─Ö je najcz─Ö┼Ťciej na kr├│tszych trasach (short-haul lub mid-haul), ale niekt├│re linie u┼╝ywaj─ů ich do lot├│w z Europy za ocean. W ┼Ťrodku znajdziesz tylko jedno przej┼Ťcie mi─Ödzy fotelami (aisle) i zazwyczaj po dwa lub trzy fotele w rz─Ödzie.┬á

Samoloty szerokokad┼éubowe lataj─ů na d┼éugich lub bardzo popularnych trasach. Mog─ů mie─ç dwa albo cztery silniki. S─ů zdecydowanie wi─Öksze (d┼éu┼╝sze i szersze). Maj─ů dwa przej┼Ťcia pomi─Ödzy fotelami, a ich uk┼éad siedze┼ä zale┼╝y od typu maszyny (najpopularniejsze to trzy-cztery-trzy lub trzy-trzy-trzy).

Najpopularniejsze modele samolot├│w

Przyjrzyj si─Ö najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywanym modelom Boeinga w por├│wnaniu do ich odpowiednik├│w francuskiego producenta.

boeing 737 vs airbus a320 boeing 737 czy airbus a320

Boeing 737-800 i Airbus 320

Boeinga 737 nie trzeba specjalnie przedstawia─ç ┼╝adnemu mi┼éo┼Ťnikowi taniego latania. To w┼éa┼Ťnie te w─ůskokad┼éubowe samoloty ma w swojej flocie Ryanair (a tak┼╝e wiele innych firm, np. Easyjet, LOT czy American Airlines). Konfiguracja siedze┼ä zale┼╝y od linii lotniczej i liczby klas, zazwyczaj jest to od┬á150 do 200 foteli. Maksymalny zasi─Ög maszyny to 5 765 km.

Airbusami z rodziny A320 (m.in. A319, A320 i A321) mo┼╝e pochwali─ç si─Ö np. Wizzair. Najbardziej podobnym samolotem do Boeinga 737-800 jest w┼éa┼Ťnie A320. Maj─ů one zbli┼╝one wymiary, zasi─Ög i liczb─Ö siedze┼ä. Model nale┼╝─ůcy do francuskiego producenta wprowadzi┼é innowacj─Ö na rynku lotniczym ÔÇô uk┼éad sterowania lotem fly-by-wire (czyli elektroniczny system sterowania maszyn─ů).

Boeinga 737-800 i Airbusa A320 ┼éatwo odr├│┼╝ni─ç od siebie, zw┼éaszcza gdy stoj─ů na s─ůsiaduj─ůcych stanowiskach. Duma ameryka┼äskiego koncernu ma nieco spiczasty nos, lekko ┼Ťci─Öte okna kokpitu i wyd┼éu┼╝one, stoj─ůce ko┼äc├│wki skrzyde┼é. Francuska maszyna charakteryzuje si─Ö zaokr─ůglonym nosem, prostymi kraw─Ödziami okien i ko┼äc├│wkami skrzyde┼é w kszta┼écie litery V.

boeing 747 czy a380 airbus a380 czy boeing 747

Boeing 747 i Airbus A380

Boeing 747 (Jumbo) i Airbus A380 (Superjumbo) to dwa giganty, z kt├│rych jeden odchodzi powoli w zapomnienie, a drugi walczy o przetrwanie w czasach wysokich op┼éat paliwowych i regulacji chroni─ůcych klimat. Oba s─ů wykorzystywane raczej na d┼éugich trasach, kt├│re wymagaj─ů transportu wielu pasa┼╝er├│w. Ich zasi─Ög wynosi do 15┬á000 km.

Typowy uk┼éad siedze┼ä w Boeingu 747 (trzy klasy) pozwala na transport 416 pasa┼╝er├│w (maksymalnie 524). W A380 jednocze┼Ťnie podr├│┼╝uje zazwyczaj 525 os├│b, ale istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç przewozu nawet 858 ludzi. Oba samoloty maj─ů cztery silniki (po dwa z ka┼╝dej strony) i podw├│jny pok┼éad.

G├│rny pok┼éad w Boeingu 747 jest znacznie kr├│tszy ni┼╝ dolny (zazwyczaj linie lotnicze umiejscawiaj─ů tam jedynie kilka rz─Öd├│w klasy premium), dlatego te┼╝ samolot ma charakterystyczny ÔÇ×garbÔÇŁ. W A380 upper-deck, cho─ç nieco w─Ö┼╝szy i skr├│cony, prawie pokrywa si─Ö z do┼éem maszyny. Ta r├│┼╝nica w zasadzie wystarczy, aby ju┼╝ na pierwszy rzut oka rozr├│┼╝ni─ç oba modele od siebie. Ponadto dzie┼éo francuskiego producenta wa┼╝y znacznie wi─Öcej i ma wi─Öksz─ů rozpi─Öto┼Ť─ç skrzyde┼é.

Boeing 787 i Airbus A350

Boeing 787 Dreamliner i Airbus A350 to jedne z najnowszych maszyn na rynku lotniczym. S─ů znacznie cichsze i przyjazne ┼Ťrodowisku ni┼╝ ich starsi kuzyni. Oba samoloty maj─ů szerokie kad┼éuby i mog─ů pokonywa─ç du┼╝e odleg┼éo┼Ťci. Ich zasi─Ög zale┼╝y od konkretnego modelu, w przypadku Amerykanina jest to maksymalnie 15┬á750 km, a Francuza ÔÇô 17┬á600 km.

Dreamliner przewozi zazwyczaj od 250 do 290 pasa┼╝er├│w. Maszyna ta lata m.in. w barwach Lot-u, British Airways czy Enter Air. W A350 podr├│┼╝uje zazwyczaj 300-410 os├│b. Nowoczesnym modelem w swojej flocie mog─ů si─Ö poszczyci─ç ┼Ťwiatowi liderzy: Qatar Airways, Singapore Airlines i Cathay Pacific.

A350 naj┼éatwiej rozpoznasz, patrz─ůc od przodu, na okna kokpitu. Samolot wygl─ůda, jakby mia┼é na┼éo┼╝on─ů mask─Ö do spania; trudno powiedzie─ç, ile ma dok┼éadnie okien. Inaczej jest w przypadku B787, gdzie wyra┼║nie widzimy 4 szyby. Mo┼╝na r├│wnie┼╝ kierowa─ç si─Ö kszta┼étem ko┼äc├│wek skrzyde┼é ÔÇô u Airbusa s─ů p┼éynnie wygi─Öte do g├│ry, a u Boeinga tym razem nie ma ┼╝adnych wygi─Ö─ç ÔÇô po prostu unosz─ů si─Ö lekko ku g├│rze.

Plane-spotting

Umiej─Ötno┼Ť─ç odr├│┼╝niania 6 modeli samolot├│w opisanych w tym artykule to zaledwie wierzcho┼éek g├│ry lodowej. Aby zosta─ç profesjonalnym plane-spotterem, przyda┼éoby si─Ö jeszcze pozna─ç r├│┼╝nice pomi─Ödzy innymi flagowymi modelami Boeinga i Airbusa (np. B777, B767, A340 czy A321), a tak┼╝e maszynami innych producent├│w. Do dzie┼éa!

 

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *